Παρέμβαση του Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Π. Προδρόμου για την εφαρμογή της Στρατηγικής για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη της UNECE στην Κύπρο, στο πλαίσιο των εργασιών της 9ης Υπουργικής Συνόδου για το Περιβάλλον στην Ευρώπη
Από τα πρώτα κιόλας χρόνια ενσωμάτωσης της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου το 2007, η αντίστοιχη Στρατηγική αποτέλεσε σημαντικό οδοδείκτη για την προώθηση σημαντικών εκπαιδευτικών πολιτικών σε όλο το φάσμα της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη.
Σε αυτή τη νέα περίοδο για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη -και με δεδομένο το γεγονός ότι αυτή αποτελεί μοναδική επιλογή, αλλά και ευκαιρία για την προώθηση σημαντικών εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων- με τις μεταρρυθμίσεις επιδιώκουμε να συμβάλουμε στην ποιοτική εκπαίδευση, όπως ορίζει ο στόχος 4 της παγκόσμιας ατζέντας.
Το νέο Στρατηγικό Πλαίσιο για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία για τις χώρες μέλη της UNECE, προκειμένου να προβούν, έχοντας το ως εργαλείο καθοδήγησης, σε εκείνες τις αλλαγές οι οποίες μπορούν να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για πιο ανθεκτικές, αειφόρες και ευημερούσες κοινωνίες, αλλά κυρίως για εκπαιδευτικά συστήματα, τα οποία αποτελούν τον θεμέλιο λίθο, για τη διαμόρφωση πολιτών, οι οποίοι θα ενεργούν με γνώμονα την αειφορία.
Ειδικότερα για την Κύπρο, θα ήθελα να σημειώσω ότι το νέο Στρατηγικό Πλαίσιο δράσης για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη 2030 της UNECE, συμπίπτει με την προσπάθεια που έχει αρχίσει στην Κύπρο, για την αναθεώρηση του νέου Εθνικού Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη 2030, ο οποίος επικεντρώνεται στην πράσινη μετάβαση και στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη.
Η αναθεώρηση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδιασμού στηρίζεται στο τι έχει επιτευχθεί μέχρι τώρα, στις προκλήσεις που αναφύονται στην Κυπριακή Εκπαίδευση για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη και στην ανάγκη ενδυνάμωσης συγκεκριμένων παραμέτρων. Με γνώμονα τους 4 τομείς προτεραιότητάς του, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη τους άλλους διεθνείς μηχανισμούς και διαδικασίες (όπως της UNESCO και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής), το νέο Στρατηγικό Πλαίσιο της UNECE, θα αξιοποιηθεί με γνώμονα την ενδυνάμωση και συστηματοποίηση της προώθησης και της αναθεώρησης των εκπαιδευτικών πολιτικών που αφορούν:
Α. Στην περαιτέρω ενίσχυση της ολιστικής σχολικής προσέγγισης στην τυπική και μη-τυπική εκπαίδευση. Ειδικότερα, προγραμματίζεται η αναθεώρηση του υφιστάμενου πλαισίου για την εφαρμογή από το κάθε σχολείο της δικής του αειφόρου εκπαιδευτικής πολιτικής στις βασικές διαστάσεις για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΑΑ), όπως επίσης προβλέπεται η συστηματοποίηση και η ενίσχυση των προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών και των στελεχών εκπαίδευσης με έμφαση στους διευθυντές. Παράλληλα, θα ενισχυθούν οι μηχανισμοί υποστήριξης σε επίπεδο δομής του Υπουργείου, για την καθοδήγηση των σχολείων στην εφαρμογή της.
Β. Στην προώθηση ποιοτικού συστήματος πιστοποίησης των σχολείων, ζητούμενο του οποίου είναι να καταστούν τα σχολεία αειφόρα.
Γ. Στην περαιτέρω ενσωμάτωση της ψηφιακής εκπαίδευσης στην εξέταση των θεμάτων της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη. Παράλληλα, μια βασική πολιτική της Κυπριακής Εκπαίδευσης σε σχέση με την ψηφιακή εκπαίδευση, όπως μάλιστα προβλέπεται και από το νέο Στρατηγικό πλαίσιο 2030 για την ΕΑΑ της UNECE, είναι η προώθηση διεπιστημονικών προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών μέσα από την παροχή ευκαιριών για εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αλλά και για προώθηση της υβριδικής μάθησης, όπως επίσης και η παραγωγή ψηφιακών εκπαιδευτικών υλικών για την ΕΑΑ, τα οποία θα ενσωματωθούν στα αναλυτικά προγράμματα.
Δ. Σε ό,τι αφορά στην ενδυνάμωση των νέων σε θέματα πράσινης καινοτομίας και επιχειρηματικότητας το νέο στρατηγικό πλαίσιο της ΕΑΑ στην UNECE, σε σχέση με τις πολιτικές της Κύπρου προς την κατεύθυνση αυτή, παρέχει σημαντικές εισηγήσεις και κατευθύνσεις για τον σχεδιασμό προγραμμάτων για την πράσινη καινοτομία και επιχειρηματικότητα στους νέους, μέσα από την ενεργό εμπλοκή των νέων σε προγράμματα επιχειρηματικότητας, τα οποία διασυνδέουν την εκπαίδευση με τις επιχειρήσεις και τη βιομηχανία. Παράλληλα, μέσα από την αναθεώρηση του νέου Στρατηγικού Πλαισίου Δράσης προγραμματίζεται η ενίσχυση και επέκταση των περιβαλλοντικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Κρατικού Δικτύου Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, με στόχο να παρέχονται στους νέους μοναδικές ευκαιρίες για αλληλεπίδραση με νέους επαγγελματίες αλλά και επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του περιβάλλοντος και της αειφορίας.
Καταληκτικά, θα ήθελα να επισημάνω ότι οι προκλήσεις για την προώθηση τέτοιων καινοτόμων στρατηγικών είναι σημαντικές δεδομένου ότι επιφέρουν σημαντικές τομές στα εκπαιδευτικά συστήματα και κυρίως σε εκπαιδευτικά συστήματα τα οποία είναι συγκεντρωτικά και κυρίως επικεντρωμένα στη γνώση και όχι στις ικανότητες. Παρόλα αυτά, όταν υπάρχει η θέληση και ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός, η παρακολούθησή τους, η συνεχής αξιολόγησή τους, συνέχεια και συνέπεια ως προς την εφαρμογή τους, παράλληλα με την επαρκή χρηματοδότηση, θεωρώ ότι πολλά εμπόδια και προκλήσεις μπορούν να υπερπηδηθούν. Στην περίπτωση της Κύπρου, έχουμε στοχεύσει ψηλά σε ό,τι αφορά στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη και προτιθέμεθα στη βάση των νέων δεδομένων και προκλήσεων, να αξιοποιήσουμε τα εργαλεία που παρέχονται μέσα από τη Στρατηγική για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, προκειμένου να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη από την εφαρμογή της ΕΑΑ στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.